ІСТОРІЯ

     Історія Харківського професійного ліцею машинобудування є невід’ємною частиною професійно- технічної освіти та історії України. Сьогодні у Харкові налічується понад сорок училищ та ліцеїв, які готують висококваліфікованих робітників для підприємств України. Серед них одне з найстаріших – РУ, ПТУ-5, зараз- Харківський професійний ліцей машинобудування.

 

  
Харківське спеціальне жіноче ремісниче училище радіо діла №5
… 1943 рік. У цьому році було звільнено місто Харків, і почалося масове вигнання німецько-фашистських загарбників з окупованих територій. Для дітей-сиріт було вирішено створити суворівські і спеціальні ремісничі училища. 24 серпня 1943 начальником Головного Управління Трудових резервів при РНК СРСР П. Москатовим був виданий наказ № 1117 «Про організацію спеціальних ремісничих училищ», в якому говориться: «У виконанні Постанови Раднаркому Союзу РСР і ЦК ВКПБ від 21 серпня 1943 року «Про невідкладні заходи по відновленню господарства в районах, звільнених від німецької окупації», наказую:
1) організувати протягом вересня-листопада 1943 для влаштування на навчання і виховання дітей воїнів Червоної Армії, партизанів Вітчизняної війни, а також дітей радянських і партійних працівників, робітників і колгоспників, які загинули від рук німецьких окупантів, – 23 спеціальних ремісничих училища по 400 чоловік в кожному, всього 9200 осіб, з терміном навчання в 4 роки. З них для хлопчиків – 12 училищ з кількістю учнів 4800 чоловік, 11 училищ для дівчаток з кількістю учнів 4400 чоловік.
У тому числі: у Харківській області – 3 ремісничих училища. З них: одне училище металістів і одне – енергетиків (для хлопчиків), одне училище для дівчаток (радіо училище) ».
Наказом № 1138 начальником Головного Управління Трудових резервів від 29 серпня 1943 року «Про встановлення найменувань, єдиної нумерації і термінів відкриття» Харківському спеціальному жіночому ремісничому училищу радіосправи був привласнений номер «5» і встановлений термін його відкриття 25 листопада 1943 року.
Наказом по Головному Управлінню Трудових резервів при РНК СРСР № 1806 від 22 грудня 1943 директором училища був призначений Калашников П.В.
Завідуючою навчально-виробничої частини згодом була призначена Брянцева Є.І., начальником виробничих майстерень – Куцин Н.І., заступникам директора з політичної частини – Фомовська О.Я., але вже 1.08.1944 року Фомовська О.Я. була призначена директором училища.

 

Училище розташовувалося в місті Харкові за адресою вул. Мельникова, 6 (в будівлі колишнього училища № 2). 25 листопада 1943 з контингентом 300 чоловік училище почало навчання вихованців таким професіям:
• монтери з ремонту транспортних вузлів – 2 групи, 50 чол.;
• монтери по експлуатації транспортних вузлів – 4 групи, 100 осіб;
• монтажники-складальники радіоапаратури – 10 груп, 250 осіб.
В одній групі – по 25 дівчат 1929-1932 р.н. (12-13 років) з терміном навчання 4 роки.

 

В училищі в 1943 році була 91 парта, 350 ліжок, 8 вихователів, 16 вчителів загальноосвітніх дисциплін, 12 майстрів виробничого навчання. Заняття велися в примітивно обладнаних класах і навчально-виробничих майстерень, при училищі була створена пральня, майстерня з ремонту та пошиття взуття та одягу, перукарня. Був конюх з візком і конем (учні заготовляли дрова для опалення корпусу і гуртожитку).

 

     Учням були встановлені спеціальна робоча форма одягу і вихідний плаття, триразове харчування. У додатку до наказу № 1117 від 23 серпня 1943 давалася середньодобова норма продуктів харчування учнів:
 № з/п Найменування продуктів Одиниці вимірювання Норма на день на 1 учня.
 1.  М’ясо  гр. 55
 2.  Субпродукти  гр.  30
 3.  Риба  гр.  20
 4. Оселедці  гр.  10
 5.  Масло  гр.  13
 6. Олія  гр.  15
 7.  Сало  гр.  25
 8.  Цукор  гр.  70
 9.  Чай  гр.  1
 10.  Молоко  гр.  150
 11.  Молочнокислі продукти  гр.  30
 12.  Крупа  гр.  150
 13.  Макаронні вироби  гр.  60
 14. Яйця (на місяць)  гр.  6
 15.  Мука картопляна  гр.  6
 16.  Мука для приправи  гр.  40
 17.  Картопля  гр.   450
 18.  Овочі  гр.  350
 19.  Сухофрукти (ягоди)  гр.  45
 20  Хліб пшеничний  гр.  300
  21.  Хліб житній  гр.  400
Хворим учням надавалася відпустка і видавався сухий пайок.
Перший випуск становив 290 осіб (невстигаючі були залишені на другий рік, абсолютно відстаючі – відправлені в дитячий будинок).
У 1944 році було набрано 106 чоловік (16 учнівських груп), 1945 році – 398 осіб.
Кінчалась війна. Місто лежало в руїнах, йшли відновлювальні роботи. Училищу були дуже потрібні нові майстерні, але коштів не було. Тому було вирішено: кожен з учнів повинен в позаурочний час відпрацювати на будівництвах міста 50 годин, а на зароблені гроші були придбані будівельні матеріали для навчально-виробничих майстерень. У короткій пояснювальній записці до річного звіту за 1943 рік Харківського обласного управління трудових ресурсів говориться: «Колективи ремісничих училищ № 8, жіночого спеціального ремісничого училища № 5 (директор Калашников П.В.), № 14, школа ФЗН № 1 і № 7 виключно своїми силами, без якої б то не було допомоги з боку базових підприємств, відновили свої училища та школи, гуртожитки, організували їдальні й інше ».
У 1946 році 130 учнів були відправлені в будинок відпочинку «Васищево», кожному видали по 30 рублів готівкою.
З 1956 року в ремісниче училище почали приймати учнів-юнаків за професією: токар по металу.
У 1959-60 навчальному році учні перейшли в нові, обладнані сучасними верстатами і укомплектовані необхідними інструментами майстерні.
 
Здійснено набір юнаків з професії токар в 1961році.
У 1961 році училище було перейменовано в Харківське міське професійно-технічне училище № 5. Кількість учнів поступово збільшувалася, змінювалися професії, і на 1.09.1970 року в училищі було 33 навчальних групи – 973 людини. Навчання проводилося за наступними спеціальностями:
  • слюсар-складальник літаків – 5 груп, 150 осіб;
  • слюсар механоскладальних робіт – 5 груп, 150 осіб;
  • слюсар-ремонтник – 8 груп, 247 осіб;
  • токар – 9 груп, 261 особа;
  • фрезерувальник – 4 групи, 105 осіб;
  • слюсар-інструментальник – 25 групи, 60 осіб.
     У зв’язку з тим, що училище з 1973-74 навчального року початок наяди з кваліфікацією давати учням і середню освіту, виникла необхідність побудувати навчально-виробничий комплекс, навчально-матеріальна база якого відповідала б новим вимогам. Такий комплекс був побудований по вул. Пушкінській, 87. за короткий час педагогічний колектив разом з учнями обладнав навчальні кабінети, виробничі ділянки слюсарного, токарного і фрезерного справи, для підготовки слюсарів та монтажників електроустаткування літальних апаратів. Майстерні були оснащені всім необхідним для виконання навчальних планів і програм. Училище готувало кваліфікованих робітників для базових підприємств – Харківського авіаційного заводу та Харківського машинобудівного заводу ім. Ф. Е. Дзержинського.
До кінця 80-х років ХХ століття училищем було підготовлено довше 11 000 кваліфікованих робітників, багато з яких нагороджені за свою працю орденами і медалями, удостоєні почесних звань.
Училище мало 18 навчальних кабінетів та 5 виробничих дільниць. У навчально-виробничих майстерень налічувалося 120 одиниць верстатного обладнання. Для заняття були добре обладнані навчальні кабінети за спеціальним та загальноосвітніх дисциплін. Працювали бібліотека, актовий та спортивний зал, спортивні, предметні і технічні гуртки.
В актовому залі показували учням кінофільми, були створені вокально-інструментальні, вокальні, танцювальні ансамблі, працювали клуби інтернаціональної дружби і військово-патріотичний «Дорогий батьків – дороги синів».
На базі неповної середньої школи був встановлений 3-річний термін навчання за однією з наступних спеціальностей:
  • токар (токар-револьверник, токар-карусельник), оператор верстатів з програмним управлінням;
  • слюсар-ремонтник (ремонт, складання та обслуговування складного технологічного обладнання);
  • слюсар-електрик з ремонту промислового обладнання;
  • слюсар-інструментальник (виготовлення та ремонт складного і точного інструменту та обладнання);
  • слюсар механоскладальних робіт (розмітник, контролер верстатних і слюсарних робіт);
  • слюсар-складальник літальних апаратів;
  • верстатник широкого профілю.
     Після закінчення училища учні отримували диплом про виробничу кваліфікації та атестат про середню освіту.
Для осіб, які закінчили повну середню школу, було встановлено термін навчання 6-10,5 місяців по одній з обраних спеціальностей:
  • токар;
  • фрезерувальник;
  • слюсар-складальник літальних апаратів;
  • електромонтажник з обладнання літальних апаратів;
  • контролер верстатних і слюсарних робіт.
     У період навчання учні забезпечувалися безкоштовно підручниками, робочої і вихідний одягом, взуттям, харчуванням і отримували 50% заробітку за роботи, виконані в процесі виробничого навчання.
Після закінчення училища випускникам привласнювався III – IV кваліфікаційний розряд за отриманою спеціальністю, вони прямували на роботу на базові підприємства. Час навчання в училищі зараховується в загальний і безперервний трудовий стаж.
У 2003 році Харківське професійне училище № 5 було перейменовано у Харківський професійний ліцей машинобудування.
За 70 років свого існування ліцей підготував 17 000 високо кваліфікованих робітників для машинобудування України. Зараз ліцей має 18 навчальних кабінетів та 6 виробничих майстерень, бібліотеку, спортивний зал, спортивний майданчик, буфет.
Добре устатковані та обладнані технічними засобами навчання кабінети спецтехнології, фізики, хімії, математики, охорони праці, захисту Вітчизни, сприяють отриманню учнями глибоких та всебічних знань з основних дисциплін із загальноосвітньої, професійно-теоретичної та професійно – практичної підготовок. В навчально-виробничих майстернях 80 одиниць верстатного устаткування надають змогу проводити практичні заняття за спеціальністю ефективно, на високому рівні.
Харківський професійний ліцей машинобудування здійснює широку програму співробітництва. Він здійснює угоди про співробітництво з організаціями-партнерами м. Харкова. Більш ніж 40 років наш ліцей співпрацює з Харківським машинобудівним заводом ФЕД, а також з Харківським державним авіаційним виробничим підприємством, являє собою кузню робочих для цих та багатьох інших заводів Харкова та України.
Славу Харківського професійного ліцею машинобудування принесла плеяда випускників:
• лауреат Державної премії СРСР оперна співачка (лірико колоратурне сопрано) народна артистка УРСР і СРСР , герой України Мірошниченко Євгенія Семенівна – випускниця 1949року.
• радник генерального директора ХДАВП Токар Петро Іванович – випускник 1962 року.

Гімн

Гимн  лицея

Мы  не  связаны  узами  кровно,
Нам  иная  выпала  честь,
Мы  сроднились  с  лицеем  духовно,
Мы  и  были, мы  будем, мы  есть!
Припев
Лицей, лицей, открыты  двери
Для  тех, кто  чист  душой  всегда.
И  каждый  знал, и  каждый  верил,
Что  нас  ведет  счастливая  звезда!
Постигается  мудрость  не  сразу,
И  талант  не  рождается  вдруг.
Нам  награды  даются  за  розум,
За  влюбленность  в  священность  наук.
Припев
Лицей, лицей, открыты  двери
Для  тех, кто  чист  душой  всегда.
И  каждый  знал, и  каждый  верил,
Что  нас  ведет  счастливая  звезда!
Наш  лицей – это  школа  взросления,
Знанья  эти  для  нас – не  итог –
Лишь  прекрасное  чудо  мгновенья…
О  лицей  наш, ты  радость, ты свет.
Припев
Лицей, лицей, открыты  двери
Для  тех, кто  чист  душой  всегда.
И  каждый  знал, и  каждый  верил,
Что  нас  ведет  счастливая  звезда!

ГЕРБ ХАРКІВСЬКОГО ПРОФЕСІЙНОГО ЛІЦЕЮ МАШИНОБУДУВАННЯ

 

СТАТУТ

ХАРКІВСЬКОГО ПРОФЕСІЙНОГО ЛІЦЕЮ МАШИНОБУДУВАННЯ

1. Загальні положення

1.1. Харківський професійний ліцей машинобудування (надалі – професійний ліцей) є державним професійно-технічним навчальним закладом другого атестаційного рівня, що забезпечує реалізацію права громадян на здобуття професійно-технічної та повної загальної середньої освіти. Професійний ліцей здійснює підготовку робітників високого рівня кваліфікації, як правило, з числа випускників загальноосвітніх навчальних закладів на основі базової чи повної загальної середньої освіти або неповної базової загальної середньої освіти, а також підготовку, перепідготовку та підвищення кваліфікації робітників і незайнятого населення.
Професійний ліцей може здійснювати допрофесійну підготовку учнів загальноосвітніх навчальних закладів, проваджувати діяльність щодо розвитку здібностей молоді та поглиблення знань з окремих навчальних предметів професійного спрямування.

1.2. Головним завданням професійного ліцею є забезпечення права громадян України на професійне навчання відповідно до їх покликань, інтересів і здібностей з метою задоволення потреб роботодавців та підприємств-замовників робітничих кадрів у кваліфікованих і конкурентноспроможних на ринку праці робітниках.
Основними повноваженнями і напрямками діяльності професійного ліцею є :
а) організація навчально-виробничого та навчально-виховного процесу, обрання форм та методів навчання;
б) навчально-виробнича, навчально-виховна, навчально-методична, фінансово-господарська та виробничо-комерційна діяльність;
в) розроблення робочих навчальних планів і програм на основі типових навчальних планів і програм, визначення регіонального компоненту змісту професійно-технічної освіти, які затверджуються в установленому порядку;
г) розроблення правил прийому учнів, слухачів до професійного ліцею на основі Типових правил прийому до професійно-технічних навчальних закладів, які затверджені Міністерством освіти і науки України від 28.05.98 р. № 191;
д) формування разом з органами управління професійно-технічною освітою планів прийому учнів, слухачів з урахуванням державного замовлення, потреб ринку праці та потреб громадян у професійно-технічній освіті і замовлень підприємств, установ, організацій;
е) здійснення професійного навчання незайнятого населення та підготовку робітників і інших спеціалістів із загальноосвітніми школами м. Харкова і його пригороду відповідно з положенням, затвердженим управлінням освіти і науки Харківської обласної державної адміністрації;
є) організація харчування, матеріальне забезпечення та побутове обслуговування учнів, слухачів;
ж) атестація педагогічних працівників;
з) організація підвищення кваліфікації та стажування педагогічних працівників на підприємствах, в установах, організаціях;
и) організація виробничого навчання учнів, слухачів на виробництві та у сфері послуг;
і) забезпечення заходів з охорони праці учнів, слухачів, працівників;
ї) матеріально-технічне забезпечення навчально-виробничого процесу;
й) визначення структури і штатного розкладу з урахуванням установленого фонду заробітної плати;
к) забезпечення належної якості професійного навчання та виховання учнів, слухачів.

1.3. Професійний ліцей у своїй діяльності керується Конституцією України, Законами України “Про освіту” , “Про професійно-технічну освіту”, ” Про загальну середню освіту”; Положенням про професійно-технічний навчальний заклад, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 5 серпня 1998 року № 1240 , Положенням про організацію навчально-виробничого процесу у професійно-технічних навчальних закладах, Тимчасовим положенням про професійний ліцей, затвердженим наказом Міністерства освіти і науки України від 17.10.2002 р. № 597, нормативно-правовими актами Міністерства освіти і науки України, що є його засновником, та іншим законодавством України.

1.4. Професійний ліцей створено згідно з наказом Міністерства освіти і науки України від 13.06.2003 р. № 380 “Про вдосконалення мережі професійно-технічних навчальних закладів Харківської області” шляхом реорганізації професійно-технічного училища №5 м. Харкова.
Професійний ліцей є правонаступником професійно-технічного училища №5 м. Харкова.

1.5. Юридична адреса Харківського професійного ліцею машинобудування (ХПЛМ): 61023, Україна, м. Харків, вул. Пушкінська, 87.

1.6. Професійний ліцей є юридичною особою, має самостійний баланс, рахунки в установах банків, штамп, печатку із зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням, ідентифікаційний код за ЄДРПОУ.

1.7. Професійний ліцей діє на підставі цього Статуту, який розроблено відповідно до законодавства України, Положення про професійно-технічний навчальний заклад, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 5 серпня 1998 р. № 1240, Тимчасового положення про професійний ліцей і не суперечить їм.
Міністерство освіти і науки України затверджує Статут, здійснює контроль за дотриманням його вимог та приймає відповідні рішення в разі його порушення.
Трудовий розпорядок в професійному ліцеї визначається правилами внутрішнього розпорядку, розробленими на основі законодавства України.

1.8. Професійний ліцей несе відповідальність перед особою, державою, суспільством за виконання функцій і завдань, що покладені на нього, життя і здоров’я учнів, слухачів, працівників навчального закладу під час навчально-виробничого та навчально-виховного процесу, за порушення їх прав та інше, що передбачене законодавством України.

1.9. Професійний ліцей може мати навчально-виробничі, навчально-комерційні, соціально-культурні, спортивно-оздоровчі та інші підрозділи, утворювати в установленому порядку разом з іншими юридичними особами навчально-виробничі комплекси, входити до асоціацій та інших об’єднань юридичних осіб. Створення філій та інших відокремлених структурних підрозділів здійснюється у порядку, встановленому законодавством України.

1.10. З метою сприяння розвитку навчально-матеріальної та соціально-побутової бази, забезпечення професійно-практичної підготовки, вирішення соціальних та інших питань працівників, учнів, слухачів професійний ліцей може укладати відповідні угоди (договори) з підприємствами, установами та організаціями, для яких здійснюється підготовка кваліфікованих робітників і фізичними особами.

1.11. Відповідно до угод, укладених із загальноосвітніми навчальними закладами, підприємствами, установами, організаціями, професійний ліцей може здійснювати, починаючи з 8 класу, допрофесійну підготовку учнів загальноосвітніх навчальних закладів, проваджувати діяльність щодо розвитку здібностей молоді та поглиблення знань з окремих навчальних предметів професійного спрямування, професійну підготовку учнів старшої школи.

1.12. Відповідно до угод, укладених з вищими навчальними закладами, а також підприємствами, установами, організаціями, професійний ліцей може здійснювати цільову підготовку учнів, слухачів з наступним їх навчанням у вищих навчальних закладах за узгодженими навчальними планами.

1.13. Професійний ліцей самостійно розробляє організаційну структуру і погоджує її з Міністерством освіти і науки України. У ньому можуть створюватись:
– відділення (групи), що забезпечують здобуття професійно-технічної освіти з одночасним отриманням повної загальної середньої освіти;
– відділення з одного або декількох напрямів професійної підготовки, професій (спеціальностей);
– відділення підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації;
– відділення допрофесійної, професійної підготовки учнів загальноосвітніх навчальних закладів;
– відділення курсової підготовки;
– філії;
– інші відділення та структурні підрозділи, необхідні для реалізації завдань професійного ліцею.

1.14. Рішення про реорганізацію або ліквідацію професійного ліцею приймає Міністерство освіти і науки України.

2. Навчально-виробничий процес

2.1. Навчально-виробничий процес у професійному ліцеї – це система організаційних, педагогічних, методичних і технічних заходів, спрямованих на реалізацію змісту і завдань загальної середньої та ступеневої професійно-технічної освіти відповідно до державних стандартів та вимог.
Навчально-виробничий процес у професійному ліцеї ґрунтується на засадах гуманістичної, особистісно орієнтованої педагогіки, демократизму, громадянської свідомості, незалежності від політичних, громадських, релігійних об’єднань; інтегративності, єдності навчання, виховання і професійної підготовки, спільній діяльності педагогічних працівників, учнів, слухачів та батьків, представників підприємств, установ, організацій в інтересах особистості, суспільства, держави.
Організація навчально-виробничого процесу у професійному ліцеї здійснюється відповідно до Положення про організацію навчально-виробничого процесу у професійно-технічних навчальних закладах, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 18.05.1998 р. №181.

2.2. Навчально-виробничий процес у професійному ліцеї включає природничо-математичну, гуманітарну, загальнотехнічну, професійно-теоретичну, професійно-практичну, фізичну підготовку, виховну роботу з учнями, слухачами і здійснюється згідно з робочими навчальними планами і програмами, розробленими на основі Типових навчальних планів і програм та затвердженими Головним управлінням освіти і науки Харківської обласної державної адміністрації, а також з урахуванням вимог нормативно-правових та навчально-методичних документів з професійно-технічної та загальної середньої освіти.
Зміст навчально-виробничого процесу та термін навчання визначаються робочими навчальними планами і програмами розробленими професійним ліцеєм на підставі Типових навчальних планів і програм, відповідно до вимог державних стандартів професійно-технічної освіти, погодженими з підприємствами-замовниками, затвердженими Головним управління освіти і науки Харківської обласної державної адміністрації.

2.3. Прийом на навчання до професійного ліцею здійснюється відповідно до державного замовлення та угод з юридичними і фізичними особами в межах ліцензованого обсягу в порядку, установленому навчальним закладом на підставі діючих Типових правил прийому до професійно-технічних навчальних закладів України.

2.4. Учні, які мають базову загальну середню освіту, одночасно з набуттям професії здобувають повну загальну середню освіту у професійному ліцеї або в іншому загальноосвітньому навчальному закладі.

2.5. Загальноосвітня підготовка учнів у професійному ліцеї здійснюється відповідно до державних стандартів загальної середньої освіти з урахуванням профільності навчання та специфіки умов набуття робітничої професії.
Учні, які з певних причин не можуть одночасно з набуттям професії здобути повну загальну середню освіту або не мають базової загальної середньої освіти, а також ті особи, які потребують соціальної допомоги і реабілітації, можуть здобувати лише робітничу професію.

2.6. Професійно-технічна освіта здійснюється у професійному ліцеї за денною, вечірньою (змінною) формами навчання з відривом і без відриву від виробництва із можливим застосуванням дистанційного та модульного навчання учнів. слухачів, та при необхідності – за індивідуальними навчальними планами.

2.7. Навчальний рік у професійному ліцеї розпочинається, як правило, 1 вересня і завершується в терміни, встановлені робочими навчальними планами.
Для окремих категорій учнів, а також під час організації перепідготовки і підвищення кваліфікації робітників та незайнятого населення, заняття розпочинаються з урахуванням укомплектування навчальних груп, або в терміни, погоджені із замовниками робітничих кадрів.
Для учнів, які навчаються понад 10 місяців, встановлюються канікули загальною тривалістю 11 тижнів, як правило: 2 тижні – у зимовий та 9 – у літній періоди.

2.8. Відволікання учнів, слухачів за рахунок навчального часу на роботу і здійснення заходів, не пов’язаних із процесом навчання, забороняється, крім випадків, передбачених рішенням Кабінету Міністрів України.

2.9. Навчальний час учня, слухача визначається обліковими одиницями часу, передбаченого для виконання робочих навчальних програм професійно-технічної освіти. Обліковими одиницями навчального часу є :
– академічна година тривалістю 45 хвилин, з перервами між ними не менше 10 хвилин;
– урок виробничого навчання, тривалість якого не перевищує 6 академічних годин;
– навчальний день, тривалість якого не перевищує 8 академічних годин;
– навчальний тиждень, тривалість якого не перевищує 36 академічних годин ;
– навчальний семестр, тривалість якого визначається навчальним планом;
– навчальний рік, тривалість якого не перевищує 40 навчальних тижнів.
Навчальний (робочий) час учнів,  слухачів у період проходження виробничої та передвипускної (переддипломної) практики встановлюється в залежності від режиму роботи підприємства, установи, організації згідно із законодавством України.
Відвідування занять учнями, слухачами професійного ліцею є обов’язковими.

2.10. Учні, слухачі професійного ліцею комплектуються у навчальні групи з теоретичної підготовки за професіями чисельністю 25-30 чоловік. Виробниче навчання проводиться в групах по 12-15 чоловік.
У разі організації підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації робітників та незайнятого населення за угодами з юридичними і фізичними особами професійний ліцей може за погодженням із замовником робітничих кадрів встановлювати чисельність учнів, слухачів у навчальних групах нижчу за нормативну.

2.11. Професійно-технічна освіта молоді, підготовка, перепідготовка і підвищення кваліфікації робітників та незайнятого населення здійснюється за професіями, визначеними ліцеєм згідно з Державним класифікатором професій ДК003-95 відповідно до отриманих ліцензій на провадження освітньої діяльності.

2.12. У професійному ліцеї може здійснюватися допрофесійна підготовка учнів загальноосвітніх навчальних закладів. Учні середньої загальноосвітньої школи, починаючи з 8 класу, можуть поєднувати здобуття загальної середньої освіти з допрофесійною підготовкою у ліцеї.

2.13. З числа випускників базової загальноосвітньої школи, які пройшли допрофесійну підготовку у професійному ліцеї, можуть бути сформовані навчальні групи, в яких вони за скороченими робочим навчальними планами і скороченими робочими навчальними програмами можуть продовжувати навчання для набуття відповідної робітничої кваліфікації.

2.14. У процесі професійно-практичної підготовки та в позаурочний час учні, слухачі професійного ліцею можуть надавати послуги населенню, виготовляти продукцію, товари широкого вжитку, що реалізуються в установленому порядку.

2.15. Визначення навчальних досягнень учнів, слухачів професійного ліцею здійснюється за діючими критеріями 12-бальної шкали оцінювання навчальних досягнень учнів (слухачів) у загальноосвітніх і професійно-технічних навчальних закладах та заносяться до журналів теоретичного і виробничого навчання.
Знання, уміння та навички учнів професійного ліцею оцінюють балами згідно рівня компетентності: 1, 2, 3 – низький рівень; 4, 5, 6 – середній рівень; 7, 8, 9 – достатній рівень; 10, 11, 12 – високий рівень. Поведінка учня оцінюється як зразкова, задовільна, незадовільна.

2.16. Перелік форм контролю знань, умінь і навичок учнів, слухачів та критерії їх кваліфікаційної атестації встановлюються робочими навчальними планами.
З метою визначення рівня професійної підготовленості учнів, слухачів на окремих етапах професійного навчання проводиться кваліфікаційна атестація, за наслідками якої може присвоюватися відповідна робітнича кваліфікація (розряд, категорія).
Особи, які з різних причин не завершили повного навчального курсу, але за результатами поетапної кваліфікаційної атестації здобули відповідну кваліфікацію, мають право на достроковий випуск і одержання свідоцтва про присвоєння (підвищення) робітничої кваліфікації встановленого зразка.

2.17. До складання державної кваліфікаційної атестації допускаються учні, слухачі, які закінчили повний курс навчання і мають навчальні досягнення не нижче 4 балів з професійно-практичної підготовки та усіх навчальних предметів, що входять у додаток до диплому (свідоцтва) кваліфікованого робітника.

2.18. У професійному ліцеї здійснюється ступеневе професійно-технічне навчання учнів, слухачів. Кожний ступінь навчання визначається теоретичною та практичною завершеністю і підтверджується присвоєнням випускникам робітничої кваліфікації згідно з набутими професійними знаннями, уміннями, навичками та супроводжується видачею учням, слухачам документа про професійно-технічну освіту встановленого зразка.

2.19. Учням, слухачам професійного ліцею, які виконали вимоги державної кваліфікаційної атестації після завершення навчання на першому або другому ступені професійно-технічної освіти, присвоюється освітньо-кваліфікаційний рівень “кваліфікований робітник” з набутої професії відповідного розряду (категорії, класу) та видається свідоцтво на першому ступені професійно-технічної освіти та диплом на другому ступені професійно-технічної освіти, зразки яких затверджуються Кабінетом Міністрів України.
Випускникам професійного ліцею, які навчалися з професій, пов’язаних з роботами на об’єктах з підвищеною небезпекою праці, що перебувають під наглядом спеціально уповноважених державних органів, разом з дипломом видається посвідчення встановленого зразка про допуск до роботи на цих об’єктах .

2.20. Диплом кваліфікованого робітника з відзнакою видається випускникам професійного ліцею, які мають не менше 75 відсотків навчальних досягнень високого (IV) рівня (10,11,12 балів) з усіх предметів та професійно-практичної підготовки, а з решти предметів, що зазначаються у додатку до диплому, – достатнього (III) рівня (не нижче 8 балів), і за результатами державної кваліфікаційної атестації мають високий (IV) рівень (10,11.12 балів).

2.21. Особам, які не закінчили повного курсу навчання, але за результатами кваліфікаційної атестації їм присвоєно робітничу професійну кваліфікацію, та учням, слухачам, які пройшли індивідуальне чи курсове навчання, видається свідоцтво про присвоєння (підвищення) робітничої кваліфікації встановленого зразка.
Особам, які не закінчили повного курсу навчання і не пройшли кваліфікаційної атестації, видаються довідки встановленого зразка.

2.22. Випускникам професійного ліцею, які здобули повну загальну середню освіту, видається відповідний документ встановленого зразка про повну загальну середню освіту (атестат).
За досягнення високих успіхів з предметів загальноосвітньої підготовки випускник професійного ліцею, який здобув повну загальну середню освіту, може бути нагороджений в установленому порядку золотою медаллю “За високі досягнення у навчанні” або срібною медаллю “За досягнення у навчанні”.

2.23. Особам, які навчались у групах із здобуттям повної загальної середньої освіти, але не завершили повного курсу навчання, видається довідка (табель) про навчальні досягнення з загальноосвітніх предметів встановленого зразка.

2.24. Мова навчання у професійному ліцеї визначається відповідно до вимог Конституції України, законодавства України про мови.

2.25. Навчально-методичну організацію навчального процесу у професійному ліцеї здійснює методична служба, до складу якої можуть входити педагогічна та навчально-методична ради, предметні, циклові, методичні комісії та інші об’єднання педагогічних працівників ліцею.

3. Статус учнів, слухачів професійного ліцею

3.1. Учень професійного ліцею – це випускник, як правило, основної або старшої загальноосвітньої школи, зарахований до професійного ліцею на навчання за програмами професійно-технічної освіти.
Слухач професійного ліцею – це особа, зарахована до цього навчального закладу для навчання за програмами курсової підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації, а також учні загальноосвітніх навчальних закладів, які проходять допрофесійну та професійну підготовку, отримують поглиблені знання з окремих предметів професійної підготовки.

3.2. Права і обов’язки учнів, слухачів професійного ліцею визначаються Законами України “Про освіту”, “Про професійно-технічну освіту”, “Про загальну середню освіту”. Положення про професійно-технічний навчальний заклад, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 05.08.1998 р. № 1240, Положенням про організацію навчально-виробничого процесу у професійно-технічних навчальних закладах, затвердженим наказом Міністерства освіти і науки України від 18.05.1998 р. № 181, Тимчасового положення про професійний ліцей, затвердженим наказом Міністерства освіти і науки України від 17.10.2002 р. № 587 та іншими чинними нормативно-правовими документами з питань організацій професійно-технічної освіти та цим Статутом.

3.3. Учням професійного ліцею видається учнівський квиток встановленого зразка.

3.4.Учні, слухачі мають право на :
а) належні умови навчання за обраною професією;
б) матеріальне забезпечення в період навчання на умовах і в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України;
в) навчання професії за індивідуальною програмою;
г) безоплатне користування навчально-виробничою, культурно-спортивною, побутовою, оздоровчою базами навчального закладу;
д) матеріальну допомогу;
е) оплату праці під час виробничого навчання і практики згідно з Законом України “Про професійно-технічну освіту” (розділ IX, ст. 50 абзац 9);
є) безоплатне медичне обслуговування, користування засобами лікування, профілактики захворювань та зміцнення здоров’я;
ж) щотижневий відпочинок і канікули протягом навчального року та після його закінчення;
з) безоплатне оволодіння іншою професією у разі хвороби, що не дає змоги продовжувати навчання за обраною професією;
и) додаткову відпустку за місцем роботи, скорочений робочий день та інші пільги, передбачені законодавством для осіб, які поєднують роботу з навчанням;
і) продовження освіти за професією, спеціальністю на основі одержаного освітньо-кваліфікаційного рівня, здобуття додаткової освіти відповідно до укладеної з навчальним закладом угоди;
ї) направлення на навчання, стажування до інших навчальних закладів, у тому числі закордон;
й) участь у науково-дослідній, дослідно-конструкторській та інших видах наукової діяльності, конференціях, олімпіадах, виставках, конкурсах;
к) особисту або через своїх представників участь у громадському самоврядуванні, в обговоренні і вирішенні питань удосконалення навчально-виховного процесу, науково-дослідної роботи, одержання стипендій, організації дозвілля, побуту тощо;
л) участь в об’єднанні громадян;
м) безпечні і нешкідливі умови навчання та праці;
н) захист від будь-яких форм експлуатації, фізичного та психічного насильства, від дій педагогічних та інших працівників, які порушують права або принижують їх честь та гідність.

3.5. Учні, слухачі професійного ліцею зобов’язані:
а) дотримуватись законодавства України, моральних та етичних норм;
б) виконувати вимоги навчальних програм і системи контролю знань, умінь, навичок;
в) систематично і досконало оволодівати знаннями, практичними навичками, професійною майстерністю, підвищувати загальний культурний та громадський рівень;
г) відвідувати заняття, в тому числі й за індивідуальним графіком;
д) дотримуватись вимог Статуту ліцею, правил внутрішнього розпорядку;
е) виконувати під час проходження виробничої практики вимоги нормативно-правових актів, які регулюють працю робітників відповідних підприємств, установ, організацій;
є) дотримуватись правил охорони праці та техніки безпеки під час практичного навчання і виробничої практики;
ж) бережно ставитись до обладнання, засобів навчання, що використовуються в навчально-виробничому і навчально-виховному процесі.

3.6. Збитки, що навмисно заподіяні учнями, слухачами професійного ліцею, підприємству, установі, організації, тощо, відшкодовуються ними особисто або за рахунок їх батьків (опікунів) відповідно до законодавства України.

3.7. За невиконання обов’язків і систематичне порушення Статуту професійного ліцею, правил внутрішнього розпорядку професійного ліцею, незадовільну успішність до учня, слухача застосовуються такі заходи впливу, як попередження, догана, відрахування з навчального закладу.
Порядок накладення дисциплінарного стягнення, відрахування з професійного ліцею визначається його Статутом та правилами внутрішнього розпорядку.

3.8. Учень, слухач може бути відрахований з професійного ліцею за:
а) власним бажанням;
б) незадовільну успішність, поведінку;
в) невиконання вимог навчального плану та навчальних програм;
г) вироком суду, що набрав чинності;
д) грубі порушення навчальної дисципліни або правил внутрішнього розпорядку професійного ліцею.
Учень, слухач при відрахуванні з професійного ліцею може бути атестований за досягнутим рівнем кваліфікації.

3.9. За досягнення високих результатів у навчанні та в оволодінні професією, спеціальністю, за активну участь у виробничій діяльності та за інші досягнення в професійному ліцеї застосовуються наступні форми морального та матеріального заохочення учнів, слухачів:
а) оголошення подяки;
б) нагородження Почесними грамотами;
в) нагородження Почесними дипломами;
г) грошові премії;
д) цінні подарунки.
Для матеріального заохочення учнів, слухачів в професійному ліцеї створюються в установленому порядку фонди матеріального заохочення, що формуються за рахунок коштів відповідного бюджету, доходів від виробничої діяльності та залучення коштів підприємств, установ, організацій, громадян.

3.10. Учні професійного ліцею забезпечуються стипендією, а ті , які потребують підвищеного соціального захисту, – грошовою допомогою на харчування та одяг. Розміри стипендії, витрати на харчування та норми забезпечення одягом визначаються в установленому чинним законодавством порядку.

3.11. Дітям-сиротам і дітям, які залишилися без піклування батьків та іншим категоріям, що мають відповідні пільги гарантується переважне право на зарахування до професійного ліцею.
Діти-сироти і діти, які залишилися без піклування батьків під час навчання перебувають на повному утриманні держави і забезпечуються цільовим фінансуванням витрат на їх утримання, умови яких визначаються Кабінетом Міністрів України.

3.12. Час навчання в професійному ліцеї зараховується до трудового стажу учня, слухача, у тому числі до безперервного і до стажу роботи за спеціальністю, що дає право на пільги, встановлені для відповідної категорії працівників, якщо перерва між днем закінчення навчання і днем зарахування на роботу за одержаною професією не перевищує трьох місяців.
Випускникам професійного ліцею денної форми навчання, які навчалися 10 і більше місяців, надається оплачувана відпустка підприємством, установою, організацією протягом перших трьох місяців роботи в ньому. Тривалість щорічної основної відпустки випускників віком до 18-ти років становить 31 календарний день, випускників віком понад 18 років – відповідно до встановленої на підприємстві для робітників відповідної професії, спеціальності, посади.
Випускникам, які навчалися за денною формою навчання менш ніж 10 місяців, час навчання зараховується до трудового стажу, що дає право на щорічну основну відпустку.
Випускникам, які навчалися за державним замовленням, держава гарантує надання першого робочого місця відповідно до одержаної професії згідно з законодавством України.
Інші питання соціального захисту учнів, слухачів професійного ліцею регулюються законодавством України.

4. Кадри професійного ліцею

4.1. До педагогічних працівників професійного ліцею належать викладачі, вихователі, майстри виробничого навчання, старші майстри виробничого навчання, інструктори виробничого навчання, методисти, практичні психологи, соціальні педагоги, директор, його заступники та інші працівники, які беруть безпосередню участь у навчально-виховній роботі.

4.2. Педагогічною діяльністю в професійному ліцеї можуть займатись особи, які мають відповідну вищу професійну освіту та професійно-педагогічну підготовку, моральні якості і фізичний стан яких дає змогу виконувати обов’язки педагогічного працівника.
На посади педагогічних працівників можуть призначатися фахівці виробництва, сфери послуг, інші особи, які мають відповідну вищу освіту і в подальшому отримують психолого-педагогічну підготовку.

4.3. Педагогічні працівники професійного ліцею мають право на:
а) належні умови та оплату праці відповідно до її кількості та якості, кінцевих результатів та законодавства;
б) щорічну основну відпустку тривалістю не менше 42 календарних днів у порядку, затвердженому Кабінетом Міністрів України;
в) пенсію за вислугу років при наявності стажу безперервної педагогічної роботи не менше ніж 25 років;
г) матеріальне, житлово-побутове, медичне та соціальне забезпечення відповідно до встановлених норм і пільг;
д) користування навчально-виробничою, культурно-спортивною, побутовою та оздоровчою базою ліцею відповідно до його призначення;
ж) підвищення кваліфікації та перепідготовку;
з) захист професійної честі та гідності;
и) участь у громадському самоврядуванні, обговоренні основних питань діяльності ліцею, а також його структурних підрозділів і внесення пропозицій адміністрації навчально-виховного закладу;
і) на компенсації, встановлені законодавством України, у разі втрати роботи, у зв’язку зі змінами організації виробництва і праці.

4.4. Працівники професійного ліцею зобов’язані:
а) постійно підвищувати професійний рівень, педагогічну майстерність, загальну культуру;
б) настановленням і особистим прикладом утверджувати повагу до принципів загальнолюдської моралі;
в) сприяти зростанню престижу закладу;
г) дбайливо ставитись до майна закладу;
д) дотримуватись технологічної дисципліни, вимог до охорони праці, безпеки праці та виробничої санітарії;
ж) виконувати вимоги статуту та правила внутрішнього розпорядку.

4.5. Приймає на роботу та звільняє з роботи працівників директор професійного ліцею.
Педагогічні працівники професійного ліцею приймаються на роботу шляхом укладення з ними трудової угоди, в тому числі за контрактом, згідно Закону України “Про освіту” ст.54, п. 3.
Професійний ліцей може залучати до педагогічної роботи спеціалістів виробництва, викладачів вищих навчальних закладів, вчених на умовах сумісництва чи погодинної оплати праці у встановленому порядку, згідно з законодавством України.

4.6. Для визначення відповідності педагогічних працівників займаним посадам, рівня кваліфікації проводиться їх атестація. Періодичність атестації та порядок її проведення встановлюється Міністерством освіти і науки України. Рішення атестаційної комісії є підставою для присвоєння педагогічному працівникові відповідної категорії або звільнення його з роботи згідно з законодавством України.

4.7. Вимоги до педагогічного працівника визначаються кваліфікаційною характеристикою, що затверджується в установленому порядку.

4.8. Педагогічні працівники професійного ліцею несуть дисциплінарну. адміністративну, кримінальну відповідальність відповідно до законодавства України.

5. Управління професійним ліцеєм

5.1. Управління професійним ліцеєм здійснюється Міністерством освіти і науки України, Головним управлінням освіти і науки Харківської обласної адміністрації.
Професійний ліцей виконує рішення інших центральних  та місцевих органів виконавчої влади, що не протирічать законодавству України та в межах їх повноважень.

5.2. Діяльністю професійного ліцею керує директор, призначений на посаду за результатами конкурсу шляхом укладення з ним контракту Міністерством освіти і науки України, у відповідності вимог чинного законодавства України, нормативно-правовими документами Міністерства освіти і науки України.

5.3. Директор професійного ліцею :
а) організовує навчально-виробничий процес, забезпечує створення необхідних умов для підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації робітників;
б) діє від імені професійного ліцею, представляє його в усіх установах, організаціях, підприємствах, відкриває в банках рахунки;
в) в установленому порядку персонально відповідає за результати професійного ліцею, ефективність використання і збереження закріпленого за закладом майна;
г) приймає на посади та звільняє з посад працівників професійного ліцею, затверджує відповідно до кваліфікаційних характеристик їхні посадові обов’язки, формує педагогічний колектив;
д) створює необхідні умови для творчості педагогічних працівників, учнів і слухачів, використання і впровадження ними прогресивних форм і методів навчання, розвитку інноваційної діяльності, проведення педагогічних експериментів;
е) видає в межах своєї компетенції накази і розпорядження, заохочує працівників, учнів і слухачів та застосовує до них передбачені законодавством стягнення;
є) затверджує в межах наявного фонду заробітної плати штатний розпис та чисельність працівників професійного ліцею;
ж) установлює премії і доплати до посадових окладів і ставок заробітної плати працівників професійного ліцею за конкретні результати праці;
з) забезпечує безпечні і нешкідливі умови навчання;
и) щорічно звітує про результати роботи на зборах колективу.
Органи державного управління професійно-технічною освітою можуть делегувати директору професійного ліцею й інші повноваження, що визначаються контрактом.

5.4. Вищим колегіальним органом громадського самоврядування професійного ліцею є загальні збори колективу, які правомочні приймати рішення за участю не менш як двох третин від кількості працівників.

5.5. Загальні збори уповноважені:
– приймати статут професійного ліцею та вносити пропозиції щодо змін та доповнень до нього;
– брати участь у визначенні основних напрямків діяльності та розвитку професійного ліцею, підвищення якості і ефективності підготовки робітничих кадрів, залучення додаткових коштів та зміцнення матеріально-технічної бази ліцею;
– вносити пропозиції щодо кандидатур на посаду директора професійного ліцею;
– вносити пропозиції щодо представників професійного ліцею до складу конкурсних комісій при заміщенні вакантної посади директора професійного ліцею;
– обговорювати правила внутрішнього розпорядку;
– обирати комісію з трудових спорів;
– заслуховувати звіт директора професійного ліцею;
– приймати колективну угоду.

5.6. Загальні збори колективу професійного ліцею скликаються не менше одного разу на рік.
5.7. Рішення загальних зборів колективу професійного ліцею вважається прийнятим, якщо за нього проголосувало більше половини з присутніх на них.
Рішення загальних зборів колективу професійного ліцею носить дорадчий характер.

5.8. Наказом директора створюється педагогічна рада, яка розглядає питання організації та здійснення навчально-виробничого процесу, головою якої є директор професійного ліцею.

5.9. Професійний ліцей забезпечує ведення діловодства в установленому порядку, звітує за результатами свої діяльності, подає у визначені органи та встановлені терміни статистичні та інші передбачені відомості.

6. Фінансування та матеріально – технічна база професійного ліцею

6.1. Порядок фінансування та матеріально-технічного забезпечення професійного ліцею визначаються Законами України “Про освіту”, “Про професійно-технічну освіту”, “Про загальну середню освіту”, іншими законодавчими актами України та нормативно-правовими документами Міністерства освіти і науки України.
Фінансування професійно-технічної підготовки робітників, соціальний захист учнів, слухачів та педагогічних працівників у професійному ліцеї, в межах обсягів державного замовлення, здійснюються на нормативній основі за рахунок коштів Державного бюджету України. Професійний ліцей є неприбутковою організацією.
Кошти професійного ліцею одержані від здійснення або на здійснення діяльності. передбаченої цим Статутом, не вважаються прибутком і не оподатковуються.

6.2. Обсяги бюджетного фінансування професійного ліцею не можуть зменшуватися або припинятися за наявності інших джерел фінансування.

6.3. Додаткові джерела фінансування визначаються Законами України “Про освіту”, “Про професійно-технічну освіту”, іншими законодавчими та нормативно-правовими актами України.

6.4. Додатковими джерелами фінансування професійного ліцею є:
– професійна підготовка понад державне замовлення, курсова підготовка, перепідготовка та підвищення кваліфікації робітників відповідно до укладених договорів з юридичними та фізичними особами;
– плата за надання додаткових освітніх послуг;
– доходи:
1) від реалізації продукції навчально-виробничих майстерень, підприємств, цехів і господарств;
2) від надання в оренду приміщень, споруд, обладнання (із дозволу Міністерства освіти і науки України);
– дотації з місцевих бюджетів;
– кредити і позики банків, дивіденди від цінних паперів та доходи від розміщення на депозитних вкладах тимчасово вільних позабюджетних коштів;
– валютні надходження;
– добровільні грошові внески, матеріальні цінності, одержані від підприємств, установ, організацій, окремих громадян;
– інші кошти, що отримані професійним ліцеєм за надання платних послуг, перелік яких затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 20.01.97 № 38 “Про затвердження переліку платних послуг, які можуть надаватися державними навчальними закладами”.

6.5. Кошти, матеріальні цінності та нематеріальні активи, що надходять безкоштовно у вигляді безповоротної фінансової допомоги або добровільних пожертвувань юридичних і фізичних осіб, у тому числі нерезидентів, ліцею, метою якого не є одержання прибутку, для здійснення освітньої, оздоровчої, спортивної, культурної діяльності, не вважаються прибутком і не оподатковуються.

6.6. Не використані в поточному році бюджетні та спеціальні кошти не можуть бути вилучені з рахунку професійного ліцею, крім випадків, передбачених законодавством.
Кошти, які надходять ліцею від здійснення діяльності, передбаченої цим Статутом є коштами спеціального фонду Державного бюджету України, які спрямовуються на видатки згідно кошторису, затвердженого в установленому порядку.

6.7. П’ятдесят відсотків заробітної плати, нарахованої за час виробничого навчання і виробничої практики учням професійного ліцею, які отримують стипендію і харчування, може бути направлено на рахунок закладу для здійснення статутної діяльності, зміцнення навчально-матеріальної бази, на соціальний захист учнів, проведення культурно-масової і фізкультурно-спортивної роботи.

6.8. Для забезпечення підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації робітничих кадрів професійний ліцей має:
– навчально-виробничий корпус загальною площею 2856,7 кв.м.,;
– навчальні майстерні загальною площею 2360 кв.м., обладнані необхідною навчальною   технікою,   верстатами,   механізмами,   матеріалами,   інструментами та іншими засобами навчання;
– громадсько-побутовий корпус загальною площею 2594 кв.м. ( спортивна зала –           273,5 кв.м., та актовий зал – 265,6 кв.м., бібліотеку з читальною залою – 130 кв.м.).
Приміщення   і   споруди   професійного   ліцею   обладнані   відповідно   до   діючих нормативів та санітарних норм та експлуатуються згідно вимог охорони праці, правил пожежної безпеки і санітарно-гігієнічних норм.

6.9. Об’єкти права власності – навчально-виробничі, побутові, культурно-освітні, оздоровчі, спортивні будівлі та споруди, житло, комунікації, обладнання, засоби навчання, транспортні засоби та інше майно професійного ліцею знаходяться на балансі установи і є державною власністю у сфері управління Міністерства освіти і науки України.
Функції управління майном, закріпленим за професійним ліцеєм, контроль за ефективністю його використання і збереження здійснює Міністерство освіти і науки України.

6.10. Професійний ліцей несе відповідальність перед Міністерством освіти і науки України за збереження та використання за призначенням закріпленого за ним майна.

7. Міжнародне співробітництво

7.1. Професійний ліцей має право укладати угоди про співробітництво, встановлювати відповідно до законодавства України прямі зв’язки з навчальними закладами зарубіжних країн, міжнародними організаціями, фондами тощо.

7.2. Професійний ліцей має право відповідно до законодавства України здійснювати зовнішньоекономічну діяльність на основі договорів, укладених ним з іноземними юридичними і фізичними особами, а також мати власний валютний рахунок.

7.3. Професійний ліцей користується податковими, митними та іншими пільгами згідно із законодавством України.

7.4. Валютні і матеріальні надходження від зовнішньоекономічної діяльності використовуються професійний ліцеєм для забезпечення діяльності, передбаченої цим статутом.
Статут вступає в силу з моменту його затвердження Міністерством освіти і науки України.
Доповнення та зміни до Статуту ліцею вносяться в порядку, передбаченому для його затвердження.